Asociația de consumatori FACUA a denunțat restaurantul segovian La Olma de Pedraza pentru că și-a taxat clienții cu 4,50 euro pentru un pahar de apă de la robinet.
Joi, 2 februarie 2023, filiala din Castilla y Leon a Asociației spaniole a consumatorilor FACUA a denunțat restaurantul segovian La Olma de Pedraza în fața Serviciului Teritorial de Cultură, Turism și Sport al Junta de Castilla y Leon pentru că își taxează clienții cu 4,50 euro pentru un pahar de apă de la robinet.
În secțiunea “Meniul nostru” de pe site-ul web al acestui local segovian, se regăsește, printre altele, segmentul care trebuie taxat:
“serviciu de apă de la robinet (pe persoană), vă oferim apă gratuită”.
Și cu toate acestea, surpriză, s-a găsit un răspuns. Proprietarul restaurantului a insistat că nu se percepe taxă pentru apă, ci pentru serviciu.
La data de 16 ianuarie, asociația a trimis o scrisoare către La Olma de Pedraza, solicitându-i să retragă din publicitatea sa online taxa menționată anterior pentru servirea apei de la robinet către clienți.
Potrivit unui comunicat emis de FACUA din Castilla y Leon, aceasta înțelege că faptul de a menționa în meniul online că “noi vă dăm apa” înseamnă că ceea ce se percepe se referă la umplerea paharului și aducerea acestuia la masă, este o interpretare delictuală a normei de către companie.
Articolul 18.3 din Legea 7/2022, din Spania, privind deșeurile și solurile contaminate pentru o economie circulară, stabilește că:
“În unitățile din sectorul hotelier și al restaurantelor, consumatorilor sau clienților trebuie să li se ofere întotdeauna utilizatorilor serviciilor sale, posibilitatea de a consuma apă neambalată în mod gratuit și complementar ofertei aceleiași unități”.
FACUA Castilla y Leon a subliniat faptul că, de la intrarea în vigoare a acestui regulament, unitățile de alimentație publică nu pot percepe taxe pentru apa de la robinet de la consumatori.
Având în vedere lipsa de răspuns, asociația a denunțat aceste practici în fața organismului competent. În reclamația sa, asociația a cerut Junta de Castilla y Leon să ia măsurile corespunzătoare și a solicitat deschiderea unui dosar disciplinar împotriva unității pentru taxarea clienților pentru serviciul de apă de la robinet.
În declarațiile acordate agenției Atlas, proprietarul restaurantului a justificat taxarea serviciului de apă: “Este nevoie de multă muncă și de ce trebuie să dau această muncă pe gratis?”, după cum a relatat 20minutos.es.
FACUA, menționăm, este precum Asociația de Protecție a Consumatorului, dar în Spania și nu la noi.